Samenwerken in crisissituaties doe je zo
Werken in de GGZ kan soms heel hectisch zijn. Je knippert twee keer met je ogen en je bevindt je misschien alweer in een hele nieuwe situatie. Crisissituaties waarbij de spanningen erg hoog oplopen kunnen heel plotseling ontstaan. Dan is het essentieel dat je terug kan vallen op je collega’s.
Op crisismomenten in de GGZ wil je natuurlijk zo snel mogelijk de-escaleren. Dat kan alleen als je goed samen kan werken met het hele team. Dat klinkt logisch, maar is niet altijd even makkelijk. Vier tips om dit goed aan te pakken!
Tip 1: Communicatie is key
Communicatie is de sleutel om vrijwel alles succesvol te laten verlopen, dus ook crisissituaties. Iedereen heeft zijn of haar kwaliteiten en valkuilen. Bundel je deze samen, dan ontstaat er een hele mooie samenwerking. Door met elkaar te praten wordt duidelijk waar iedereen voor staat. Wil je vandaag liever niet fysiek betrokken zijn in de crisissituatie, maar het hoofd koel houden van alle andere cliënten op de afdeling? Of wil je juist jouw steentje bijdragen door de dienstdoende arts te bellen en de eventuele noodmedicatie klaar te maken? Benoem dit duidelijk naar jouw collega’s. Als je dat niet doet, ontstaan er misschien misverstanden of irritaties. Die kan je heel simpel vermijden: praat met elkaar!
Tip 2: Taken coördineren
Weten waar je aan toe bent is altijd prettig. Zeker wanneer de spanningen hoog op lopen, zorgt het (vooraf) coördineren van taken voor meer rust bij iedereen. Zo weet iedereen waar hij of zij aan toe is en daardoor verlopen dit soort situaties vaak vlotter.
Zorg er het liefst voor dat de taken verdeeld zijn vóórdat er een crisis ontstaat. Zo kan er vanaf de eerste seconde gestructureerd gewerkt worden. Natuurlijk kan het voorkomen dat er zo acuut ingegrepen moet worden dat dit niet mogelijk is. Dan is het van belang dat er een iemand is die de taken duidelijk communiceert en het overzicht behoudt.
Tip 3: Blijf zelf rustig
Stel je eens voor: je bevindt je in een crisissituatie maar jouw collega is ook erg onrustig in haar doen en laten. Hier word je zelf ook niet rustiger van, toch? Wanneer jijzelf rustig bent, straal je dit uit naar jouw omgeving. Dat is prettiger voor zowel jouw collega’s als de cliënt en zal zeker zijn vruchten afwerpen bij het de-escaleren van de situatie.
Merk je aan jezelf dat je langzaam wat onrustiger wordt door de hectiek, probeer de rust dan zo snel mogelijk terug te halen. Blijf rustig praten en let er bijvoorbeeld op dat je ademhaling laag blijft: adem met je buik, niet met je borst.
Tip 4: Evalueer en leer!
Is de crisissituatie weer voorbij? Dan denk je: het zit er weer op, maar nee. Om zoveel mogelijk te leren van en met elkaar is het belangrijk om samen de situatie te evalueren. Kies hiervoor het liefst een rustig moment en een rustige ruimte, zodat iedereen de tijd heeft om terug te halen wat er zojuist is gebeurd. Wat voelde je precies? Wat dacht je? Wat deed het met je? Wat ging goed en wat ging wellicht minder goed? Hoe kwam dit? Wat zou een handelingsalternatief kunnen zijn en welke voor- en nadelen hebben deze? Evaluaties zorgen ervoor dat het hele team kan leren en het volgende keer weer iets beter kan gaan.
Ben jij zorgprofessional en op zoek naar de inhoudelijk mooiste opdrachten in de GGZ?
DNZ heeft dé opdrachten en vacatures voor Psychiaters en Verpleegkundigen als zzp’er of in vast dienstverband.