Verpleegkundige staat klaar buiten het ziekenhuis

Het gevoel van stress zal iedereen weleens ervaren hebben in zijn of haar werk, ook al heeft de een er meer last van dan de ander. Hoe fijn zou het zijn als je stress of emoties zoals angst en boosheid om kan buigen, zodat je er op een slimme manier gebruik van kan maken? Dat leer je in de workshop Emotionele Intelligentie van Emotiplus. Verpleegkundigen Joyce en Janna gingen ermee aan de slag en delen hun bevindingen.

Allereerst is het goed om vast te stellen wat de definitie van stress eigenlijk is. Dit is een parapluterm en betekent voor iedereen iets anders, maar één ding is zeker: er zitten altijd emoties achter. Volgens trainer Sebastian Buurma moet je dan ook vooral op zoek gaan naar de achterliggende emotie, om stress aan te kunnen pakken. Hij vertelde eerder al aan ons waarom dit belangrijk is.

In zijn workshop leer je meer over de vaardigheid van emotionele intelligentie: het vermogen om je eigen en andermans emoties waar te nemen, te begrijpen én te reguleren. Als je weet wat de emotie is en wat dit voor jou betekent, kan je hem inzetten als een kracht. Misschien denk je nu: ‘wat een onzin’, maar in de sportwereld wordt hier al veel gebruik van gemaakt. Er zijn sporters die de beste prestaties in zichzelf naar boven halen door boos te zijn. Het kan dan handig zijn om die emotie vlak voor een wedstrijd op te roepen. En wanneer je weet dat zoiets nuttig is, geeft het je een minder vervelend gevoel.

Workshop emotionele intelligentie

Via de workshop van Emotiplus hebben verpleegkundigen Joyce en Janna inzicht gekregen in hun emoties en welke functie die hebben, maar ook wat voor reactie dit oproept. Verpleegkundige Joyce vertelt: “Het heeft mij inzicht gegeven in mijn emoties, en dan vooral hoe ik deze op mijn werk om kan zetten tot acties die mij helpen in het contact met bewoners, familieleden en collega’s.” Maar ze heeft er ook van geleerd hoe zij als zorgprofessional goed kan presteren. “Daarnaast heb ik meer inzicht gekregen in mijn stress en hoe die er voor mij uitziet. Door je hier bewust van te zijn, kan je er gericht mee aan de slag gaan.”

Janna vult aan: “Emoties vind ik vaak maar lastig. Als een cliënt ineens boos tegen me staat te schreeuwen, bevries ik en word ik bang. Dan moet ik heel bewust nadenken om te kunnen handelen en mijn angst even opzijzetten. Een onprettige emotie met een hoge energie, heb ik geleerd in de workshop emotionele intelligenties” Dat emoties prettig of onprettig aan kunnen voelen, wist Janna al. Maar dat er ook verschil zat in de energie: hoog of laag, was nieuw. “Met de gevoelsmeter heb ik geleerd dit in kaart te brengen. Ook weet ik nu dat angst mij kan helpen, het heeft namelijk een functie. Wat de functie van een emotie is, is voor iedereen verschillend en kan ook per situatie anders zijn. Maar voor mij betekent angst dat ik me niet veilig voel en dat ik mezelf moet beschermen. Het maakt me alert en is heel nuttig dus.”

Emoties inzetten als verpleegkundige

Een emotie is dus ook een hulpmiddel, het geeft ons raad om vervolgens iets te doen. Joyce: “Tijdens mijn dienst als verpleegkundige ervaar ik veel emoties, en vaak sta ik daar niet genoeg bij stil. Door deze workshop heb ik geleerd om hier bewuster van te zijn. Zo deed zich laatst een situatie voor waarin een collega met mij een situatie besprak over een van de bewoners. Er werd verteld welke acties de arts had uitgezet, maar hoe langer het gesprek duurde hoe bozer ik werd. Door me hier bewust van te zijn en even de tijd te nemen om me af te vragen waar die boosheid vandaan kwam, begrijp ik mijn eigen emotie beter. Ik vond in dit geval dat de bewoner te kort werd gedaan en kon daarover het gesprek aangaan met de arts.”

Maar deze vaardigheid kan je als verpleegkundige ook op andere momenten inzetten. Bijvoorbeeld wanneer je teleurgesteld wordt door een collega, omdat hij of zij de kantjes ervan afloopt. Teleurstelling is een emotie die je mogelijk vertelt dat de verwachtingen van beide kanten niet helemaal helder zijn. Het is dus goed om dat te herkennen en het om te zetten in een actie: het gesprek aangaan om de verwachtingen wel duidelijk af te kaderen.

Ook Janna luistert tijdens werksituaties nu meer naar haar gevoel. “Door stap voor stap na te gaan wat ik voel, of ik dat prettig vind en welke energie het me geeft, krijg ik veel inzichten. Ik vind het nog weleens lastig om uit te vogelen welke naam een emotie precies heeft, maar dat is een kwestie van oefenen. Soms voel ik me bijvoorbeeld gefrustreerd omdat een collega het beleid niet goed heeft uitgevoerd, maar realiseer ik me later dat ik me eigenlijk gepasseerd voelde. Daarom neem ik uit de workshop nu vooral mee welke functie een emotie kan hebben en wat dat voor mij betekent.”

 

Wil je meer weten over de workshop emotionele intelligentie? Kijk dan op www.emotiplus.nl.