Tijdens haar werk in de acute ggz komt verpleegkundige Nicole geregeld in aanraking met cliënten die het leven niet meer zien zitten. Dit kan voortkomen vanuit allerlei ziektebeelden, zoals bijvoorbeeld een depressie of een psychose. Ze vertelt over cliënte Joanna, die een einde maakte aan haar leven.
Bij cliënten die kampen met suïcidale gedachten is het onze taak om daar het gesprek over aan te gaan. Vervolgens moeten we de juiste behandeling op gang brengen om ervoor te zorgen dat mensen stabiliseren en, hopelijk, hun leven weer kunnen oppakken.
Dat was niet het geval bij Joanna. Zij kwam bij ons zorg vanwege depressieve klachten. Haar relatie was stuk gelopen en sinds dat moment is het bergafwaarts gegaan. Ze had niet alleen zorgen om haar financiën en huisvesting, maar ook moeite met de verwerking van het einde van haar relatie. Wij stappen in om haar te helpen stabiliseren en na te denken wat de best passende vervolgzorg zou kunnen zijn.
Onmacht
Tijdens de behandeling spreekt Joanna dagelijks een verpleegkundige en eens per week een arts of psychiater. Tijdens alle gesprekken geeft ze aan dat het niet goed met haar gaat. Het lukt haar niet om alle adviezen en tips die we haar aandragen ter harte te nemen. Dit resulteert in meermaals per dag in paniek opbellen met de boodschap dat ze het allemaal niet meer weet. Ook op deze momenten geeft ze aan dat de geboden adviezen haar eigenlijk niet helpen, maar ze weet ook niet goed wat haar dan wel zou kunnen helpen.
Wat de situatie lastiger maakt, is dat je als verpleegkundige wel mee kan denken in het beleid, maar dit beleid niet zelf uitzet. Ondanks dat ik in een heel fijn team werk waarin ik mij gehoord voel, kan dit soms toch resulteren in een gevoel van onmacht. Uiteindelijk moet er natuurlijk iemand zijn die een knoop doorhakt en zegt: zo gaan we het doen. In het geval van Joanne wordt er besloten om niet tot een opname over te gaan, maar te blijven doorgaan met de intensieve begeleiding thuis en op medicamenteus gebied te kijken naar aanpassingen.
Hierbij roept Joanne nog dat ze twijfelt of ze het leven nog wel ziet zitten. We gaan hierover in gesprek en ronden dit gesprek uiteindelijk rustig af. Ook na dit gesprek heeft ze nog enkele afspraken met ons, waaronder met de psychiater. In deze periode ben ik zelf net met vakantie.
Verdriet en vragen
Wanneer ik terugkom van mijn vakantie wacht mij het verdrietige nieuws dat Joanne door suïcide is overleden. Een van mijn collega’s kwam helaas tot deze conclusie toen zij langskwam op huisbezoek. Gelukkig zei haar onderbuikgevoel al dat er iets niet helemaal goed was, waardoor ze de politie heeft ingeschakeld. Zij hebben haar uiteindelijk gevonden.
Doordat ik met vakantie was, heb ik de bijeenkomst over haar overlijden helaas gemist. Toch word ik erg warm opgevangen door mijn collega’s en ook leidinggevende. Ik merk dat in deze situaties, waarin er toch intensief behandelcontact is geweest, ook vragen opkomen. Had ik iets anders kunnen doen? Of moet ik de volgende keer wellicht anders handelen? Het is fijn om dit soort vragen hardop uit te spreken en met elkaar na te gaan hoe dingen zijn gelopen.
Ik merk dat ik deze dienst met een verdrietig gevoel naar huis ga. Veel van de gesprekken die ik gevoerd heb met Joanne gaan door mijn hoofd. De resterende week heb ik nog veel behoefte aan contact met collega’s en het uitwisselen van emoties en gedachten. Ik merk ook dat ik na werk, wanneer ik altijd een uur ga lopen met mijn hond, stil sta bij hoe mooi het leven kan zijn. Maar voor sommigen ook zo zwaar.
Wil je meer weten over zelfmoordpreventie?
In onze podcast De Interventie zijn we het gesprek aangegaan met 113-psycholoog Rinske Dijkstra. In een half uurtje deelt zij haar kennis over dit complexe thema en vertelt ze o.a. op welke signalen je moet letten, hoe zelfmoordgedachten werken, hoe je het gesprek aangaat en wat jij zelf kan doen om met deze cliënten om te gaan. Natuurlijk kan je ‘m ook op Spotify luisteren of in Google en Apple Podcasts terugvinden.
Denk jij aan zelfdoding? Neem dan 24/7 gratis en anoniem contact op met 0800-0113 of chat op www.113.nl.