Een goede regie in het zorgproces van kankerpatiënten is enorm belangrijk. Dat weet oncologieverpleegkundige Maria Bekkers als geen ander. Zij is de rode draad voor de patiënten op de polikliniek Gynaecologie gedurende het hele zorgproces. In januari ontving zij de Nightingale prijs voor meest patiëntvriendelijke medewerker van het Jeroen Bosch Ziekenhuis. De nominatie en de prijs kwamen als een totale verrassing. “Ik doe gewoon mijn werk” is haar reactie.
Zorgpaden
Maria werkte al als verpleegkundige op de polikliniek Gynaecologie toen ze twee jaar geleden haar vervolgopleiding tot oncologieverpleegkundige afrondde. Toen ze na de opleiding terugkwam op de afdeling, hielp ze mee de zorgpaden te ontwikkelen voor patiënten met gynaecologische kanker. Van het moment dat iemand binnenkomt met de verdenking van een carcinoom tot alle stappen die erna volgen; het hele zorgproces is vastgelegd. Nu bewaakt ze of dit zorgproces ook goed verloopt en is ze het centrale aanspreekpunt voor de patiënt.
Rode draad
Maria: “Ik ben voor patiënten de rode raad tijdens het zorgproces. Ik zorg dat de afspraken goed gepland worden zodat ze niet onnodig lang hoeven te wachten of verschillende keren moeten terugkomen. Patiënten moeten toch al zo vaak naar het ziekenhuis. Ik houd ook in de gaten of afspraken gemaakt worden binnen de termijn die ervoor staat. Je merkt dat patiënten het fijn vinden om op één persoon terug te kunnen vallen. En ook de artsen zijn blij omdat ze weten dat het ‘goed’ komt.”
Laagdrempelig
De zorgpaden zijn volledig uitgeschreven. De patiënt krijgt een “stappenplan” van het zorgpad zodat ook zij weet hoe het zorgproces gaat lopen. “Mensen vinden het fijn dat ik er ben als ze me nodig hebben”, weet Maria. “Ze willen goede informatie over wat hen te wachten staat, maar willen ook hun verhaal kwijt. Een luisterend oor. Ik heb een speciale telefoon waar patiënten me altijd tijdens mijn werkuren op kunnen bellen. Het contact is heel laagdrempelig.”
Nightingale
De rol die Maria speelde in het verbeteren van de ketenzorg en de manier waarop ze dat doet, vielen op. Ze won vanwege haar inspanningen de Nightingale prijs voor meest patiëntvriendelijke medewerker van het Jeroen Bosch Ziekenhuis. Een prijs die dit jaar voor de 7e keer werd uitgereikt door de cliëntenraad. Dat ze genomineerd was en de prijs uiteindelijk ook won, was een totale verrassing. Maria: “Het is echt een kroon op mijn werk, maar ik doe gewoon mijn werk. Ik blijf me inzetten om de zorg te verbeteren en blijf dat met veel plezier doen.”