Er zijn bepaalde beroepen waarbij mensen direct de behoefte hebben om jou te bombarderen met vragen. Waar een cabaretier wordt gevraagd om een goede grap te maken, wordt een verpleegkundige of arts vaak direct geraadpleegd over klachten en pijntjes. Hier zit je natuurlijk niet altijd op te wachten.
Denk je net even lekker te kunnen bijkomen op een feestje en uit te checken van werk, beginnen mensen acuut over werkvragen. Daarom hier de tips hoe je omgaat met deze vragen in je vrije tijd.
Verwijs door!
Of het nu je buurman is die iets vraagt over een ingegroeide teennagel of je zus die belt met hoofdpijnklachten: je weet ten eerste niet óveral iets vanaf en ten tweede zit je er soms gewoonweg niet op te wachten. En dat is ook helemaal niet erg. Zeker wanneer het kleine klachten zijn willen mensen niet direct naar de huisarts, en dat is te begrijpen.
Gelukkig is er een alternatief. Je kan mensen tegenwoordig doorsturen naar hun beste zorgverzekering en aanraden daar contact mee op te nemen. De betere zorgverzekeraars hebben inmiddels namelijk een hulplijn, soms zelfs door middel van een app, waarmee je eenvoudig kleine vragen kan stellen.
Wanneer je vaak met dezelfde klachten zit, kan je een zorgverzekering kiezen die gespecialiseerd is in deze specifieke klacht. Zo zijn er verzekeringen die eigen apps hebben ontwikkeld om bijvoorbeeld moedervlekken te checken. Een aanrader wanneer mensen vaak twijfels hebben!
Geef je grenzen aan
Heb je al een paar keer subtiel aangegeven geen kaas gegeten te hebben van de specifieke klacht of er geen behoefte aan te hebben, maar iemand blijft doorvragen? Dan is het aan te raden om gewoon heel eerlijk te zijn. Zeg dat je graag je werk op je werk laat en nu even vrije tijd hebt. Voel je daar niet schuldig over, want je vraagt de kapster toch ook niet om ‘even snel’ jouw haar te knippen op een verjaardag?
Bovendien kan het best confronterend zijn wanneer je bij situaties wordt betrokken die heel privé zijn. Wanneer iemand kampt met bijvoorbeeld aambeien, dan is het wellicht niet fijn om als naasten hierin meegenomen te worden. Wees eerlijk en geef dit aan! Dat is niet gek, want iemand kan in alle gevallen beter naar de eigen arts gaan. Jij hebt in je vrije tijd ook lang niet altijd de middelen om symptomen goed te kunnen uitpluizen.
Kortom: in eerste instantie kan je bij zorgvragen eenvoudig doorverwijzen naar de zorgverzekering. Zij hebben allerlei speciale apps, tools en hulplijnen waar laagdrempelig vragen gesteld kunnen worden. Dramt een vraagsteller toch nog door? Dan is het slim om eerlijk te zijn en aan te geven dat je liever niet privé betrokken bent bij dergelijke kwesties. Want ook hier geldt: eerlijkheid duurt het langst!