Toen verpleegkundige Karima el Monyri besloot om haar eigen wijkteam in Veenendaal bij Happy Nurse te starten, was dat de beste keuze die ze had kunnen maken. In het vorige interview met Karima, kon je al lezen wat haar beweegredenen waren om een eigen wijkteam op te starten. Wij van Nursestation zijn natuurlijk hartstikke benieuwd hoe zo’n dag er nou precies uitziet als zorgondernemer en jullie vast óók. Karima neemt ons een dagje mee op sleeptouw.
Zo normaal mogelijk
Karima’s dag start om 7.00 in de wijk. Ze start in de ochtend altijd met het leveren van directe zorg. Dat varieert van helpen met de ADL tot en met het verstrekken van medicatie of verpleegtechnische handelingen. Het belangrijkste: dat er altijd voldoende tijd en aandacht is voor de client en daar hoort ook een praatje maken bij. Ook zou Karima nooit een tablet of laptop mee naar binnen nemen. In plaats daarvan kiest ze ervoor om de adminstratie te doen op een smartphone. ‘’Dat is minder zichtbaar en kunnen we verbergen in ons uniform.’’ Zo heeft een client minder het gevoel dat hij of zij in zorg is. Het moet allemaal zo natuurlijk mogelijk voelen. Clienten leveren al zoveel in en zijn in feite afhankelijk van ons. Ik wil dat gevoel zoveel mogelijk verkleinen.
Cliënten van 0 tot en met bijna 100 jaar
Karima loopt haar eigen route met cliënten in de leeftijd 0 tot en met bijna 100 jaar. Zo’n ochtendje in de wijk duurt tot ongeveer 11.00 uur. Karima vindt het contact met haar cliënten ontzettend belangrijk en bovendien ook erg leuk.
‘’Wat gevarieerd! Leuk dat je zoveel verschillende cliënten onder je hoede hebt.’’ opper ik. Het lijkt me oprecht heel erg leuk om zulke uiteenlopende zorgvragen te mogen vervullen.
Karima verteld dat ze kinderverpleegkundige is, daarom kan en mag ze ook voor de jongste cliënten zorgen. Maar ook haar collega’s hebben kinderen in hun route. ‘’Zolang het verantwoord is, mag dat onder mijn verantwoordelijkheid. De meer complexere zorg bij kinderen doe ik altijd zelf. Ik heb zelfs na een tachtig urige werkweek nog energie.’’
Nadat Karima haar route heeft gelopen gaat ze steevast naar kantoor. Net zoals een dag in de wijk er nooit het zelfde uitziet, zien ook Karima’s kantoordagen er nooit hetzelfde uit. Karima is een echt manusje van alles. Zo doet ze de indicatiestellingen, organiseert ze regelmatig een multidisciplinair overleg en gaat ze langs bij cliënten voor een intakegesprek, tussentijdse- of eindevaluatie. Daarnaast leidt ze 1x in de 6 weken een vergadering en organiseert ze klinische lessen. Naast dit alles regelt ze de administratie en alles dat bij ondernemen komt kijken. Maar zoals Karima al eerder aangaf in het vorige interview voelt het nooit zoals werken voor een baas. Sterker nog, Karima krijgt juist energie van haar werk. Zelfs wanneer dat betekend dat ze meer dan 80 uur per week werkt, want stiekem is ze ook thuis vaak nog bezig met haar werk. In haar hoofd dan. Ze probeert nu ze haar team aan het uitbreiden is wel wat vaker thuis te zijn, maar het is soms lastig om het werk even los te laten.
Avondroute
Na zo’n middag op kantoor zou je denken dat Karima het voor gezien houdt, maar niets is minder waar! Er moet ook nog een avondroute gelopen worden. Die duurt tot maximaal 23.00 uur. ‘’Doe je dit 7 dagen in de week?’’ Vraag ik met open mond. ‘’Nee, niet meer. Helemaal in het begin werkte ik meer, omdat ik toen nog alleen was en in de opstartfase zat. Tegenwoordig om 3 dagen thuis te zijn.’’
‘’Hoe zit het dan met de nachten? Die doen jullie toch niet zelf, neem ik aan?’’ Karima begint te lachen, nee de nachten besteden we uit aan ZZPers. We zijn zo’n klein team dat het onmogelijk is om daar ook nog eens nachten bij te draaien. Dat moet je ook niet willen. Bovendien komen nachten maar sporadisch voor. Denk aan palliatieve zorg. Het werkt prima zoals we het nu doen.
Hoewel Karima klein wil blijven met haar wijkteam heb ik het gevoel dat deze gepassioneerde verpleegkundige altijd ruimte heeft voor verbetering en nieuwe plannen. Karima werkt ongetwijfeld ontzettend hard, maar wel met liefde en veel plezier. Dat merken ook haar cliënten. HappyNurse, happy patiënts!
Ben je geïnspireerd door het verhaal van Karima en wil je zelf je eigen wijkteam opzetten? Neem dan contact op met HappyNurse!