Binnen het acute behandelteam van psychiatrisch verpleegkundige Nicole wordt nu al een tijdje actief ingezet op e-health. Dit is een manier om online behandeling aan te bieden aan patiënten die wegens mentale klachten in behandeling zijn. De behandeling is bedoeld als ondersteuning op fysieke afspraken, niet als vervanging daarvan. Ze vertelt erover.
Tijdens de gesprekken die wij in onze behandelingen voeren, komende verschillende aspecten aan de orde. Zo hebben we het bijvoorbeeld over slaaphygiëne, angst en piekeren, maar ook over het belang van het maken van een signaleringsplan. In ons e-health platform zijn enorm veel modules beschikbaar waar cliënten voor aangemeld kunnen worden.
De verschillende modules
Het begint al bij een welkomstmodule, waarin cliënten uitleg kunnen krijgen over de behandeling en wat ze van ons kunnen verwachten. Ook zijn er educatieve modules die bijvoorbeeld ingaan op wat een depressie is. Tijdens het doorlopen van de modules krijg je als behandelaar een bericht wanneer iemand een onderdeel heeft afgerond. Deze kan je dan nakijken en voorzien van feedback. Zo onderhoud je dus het contact met je cliënt, zonder dat je ze ervoor hoeft te zien of te bellen.
Cliënten kunnen op deze manier bovendien zelf bepalen op welk tempo ze aan hun herstel werken. Zo krijgen ze dus ook een stukje autonomie terug. Tijdens de gesprekken die je hebt, kan er dan gericht gesproken worden over waar cliënten tegenaan lopen. De oefeningen en opdrachten hebben vervolgens een ondersteunende functie.
E-health bij crisis
Wanneer een cliënt bij ons in zorg komt zijn ze in crisis. Op deze momenten zijn ze niet altijd direct toe aan het starten van een online behandeling. Bij sommige mensen komt het voor dat zij wel kunnen starten wanneer zij iets stabieler zijn. Zodra de acute behandeling stopt, kan het e-health platform dus in gebruik blijven. Ook bij de vervolgbehandeling binnen onze eigen organisatie.
Juist omdat er zoveel verschillende modules zijn, zoals bijvoorbeeld ook op het gebied van ontspanning en mindfulness, kan dit een meerwaarde zijn. Een enkele keer wordt e-health niet geïndiceerd, bijvoorbeeld bij mensen die hun weg niet kunnen vinden in de digitale wereld of mensen die om cognitieve redenen niet kunnen volgen wat er van hen verwacht wordt. Dit zou hun herstel dan eerder in de weg zitten dan dat het helpend is.
Tot nu toe zijn de signalen positief en zien we dat veel cliënten er actief gebruik van maken. De topics die we bespreken tijdens onze afspraken krijgen extra diepgang middels de aanvullende online informatie. Cliënten hebben ook het gevoel dat ze zelf een actieve bijdrage kunnen leveren aan hun herstel. Daarbij zien wij als hulpverleners, door het invullen van de verschillende opdrachten, hoe goed cliënten de onderwerpen begrijpen. De behandeling kan daardoor nog beter afgestemd worden op de individuele cliënt. Wat mij betreft is e-health dus een hele fijne aanvulling op de behandeling binnen de ggz.