"Vergeet niet waarom je voor de zorg koos"

Als zij-instromer vanuit een kantoorbaan naar de zorg. Dat is voor sommigen best even wennen. Allard Lourens, zorgcoördinator bij DNZ, was zelf ook zij-instromer en vertelt over zijn ervaringen.

In zijn werk als coördinator is Allard de brug tussen de werkvloer en het management. Hij is overstijgend bezig op de groep, maar ondertussen ook het aanspreekpunt voor het management. 

Zelf de regie hebben

Om succesvol te werven en mensen aan je organisatie te binden, is het volgens hem belangrijk om iedereen in zijn eigen kracht te zetten. “De medewerker van nu is heel erg op zoek naar eigen regie en flexibiliteit. Ik probeer heel erg om medewerkers dat meer te geven. Ze krijgen meer regie over het hele proces en wat er speelt op de groep.”

“DNZ gaat aan de slag in een organisatie waar de groep niet lekker draait. Mensen voelen zich onveilig, de cliëntenprogramma’s zijn soms niet goed afgestemd. Het DNZ-team ondersteunt en werkt eraan om de dingen beter te doen. Daar haal ik zelf ook veel plezier uit: ik heb geen zin om alleen maar uurtjes op te vullen. Bij DNZ kan ik mijn potentie denk ik veel meer benutten en zo veel meer van waarde zijn. DNZ doet dat op een goede manier met de zorgorganisatie, je draait met het team mee.”

Vergeet niet waarom je voor de zorg koos

Zij-instromers moeten volgens Lourens niet vergeten waarom ze voor de zorg gekozen hebben. “Het is zwaar werk, de zorg ligt onder een vergrootglas, de financiële middelen worden anders, maar het kan ook heel leuk zijn. Dat moeten we onthouden.”

“En dat kan ook juist met kleine dingen! Denk bijvoorbeeld aan plezier hebben met de bewoners. Mensen die overlopen inspireren en helpen herinneren hoe leuk het werk kan zijn. Als je daarbij alleen als ‘uurmachine’ het werk doet ben je niet goed betrokken.”

Lees ook: van kantoorbaan naar zorgcoördinator

“In de afgelopen jaren heb ik een kanteling gezien van positief en leuk naar vaak negatief en zwaar. Te weinig personeel, te veel invallers, zwaardere doelgroepen en cliënten.. Je moet toch ontspannen op de groep blijven staan: een dolletje, een grap, beetje out-of-the box. Ik merk veel ‘klaagcultuur’ en dat maakt het alleen maar zwaarder.”

“Napraten is goed, maar doe eens gek en pluk de feestelijke momenten in de groep. Vorige week heb ik een beamer geregeld om met iedereen naar Ajax te kijken, met chips en cola op de bank. Dat zijn de mooie momenten: de bewoners praten daar nog weken over na.”

Pluk de mooie momenten

Allard: “Toen ik instroomde in de zorg, vond ik het zo gaaf om met de bewoners de Champions League te kijken of de barbecue aan te steken. Op zaterdag gaan we boodschappen doen en zetten we een bloemetje op tafel. Dat is eigenlijk helemaal geen werk.”

“Natuurlijk zijn we ondertussen wel constant bezig met het begeleiden van bewoners en het structureren van de dag, het reduceren van spanningen, enz. Maar ik zat niet meer in m’n nette pak van acht tot vijf op kantoor. Ik ging gewoon lekker in m’n spijkerbroek en m’n sneakers naar werk. Nu coach ik de medewerkers op de groep hetzelfde te doen: pluk de mooie momenten. Zie de cliënten minder als nummers en meer als mensen, zodat je je afvraagt: is dit dan werk?”

Ben jij zorgprofessional en op zoek naar de inhoudelijk mooiste opdrachten in de GGZ? 

DNZ heeft dé opdrachten en vacatures voor Psychiaters en Verpleegkundigen als ZZPer of in vast dienstverband.

Sollicitatie formulier

Bestanden moeten kleiner zijn dan 2 MB.
Toegestane bestandstypen: txt rtf html pdf doc docx odt.

Wil je gebruiken van deze NurseStation Deal?

Registreer je dan nu!