Happy Fit: Vijf tips bij rugpijn

Last van rugpijn? Beperkt de pijn je tijdens jouw werk en het dagelijks leven en wil je er wat aan doen? Fysiotherapeut Roy Sprakel van FysioHolland geeft tips. Bijna iedereen heeft wel eens lage rugpijn. Bij de een keert het regelmatig terug of houden de klachten lang aan, terwijl de ander er zelden last van heeft. Als verpleegkundige ben je de hele dag druk in de weer en door overbelasting of een verkeerde beweging kunnen makkelijk rugklachten ontstaan.


Roy Sprakel, fysiotherapeut en manueel therapeut bij FysioHolland Twente in Enschede, geeft vijf tips bij lage rugpijn. Roy: "Rugpijn wordt vaak in de onderrug gevoeld en kan uitstralen naar jouw bovenbeen of bil. Sommige bewegingen kunnen de rugpijn verergeren. Met deze vijf tips kun je jouw rugklachten beter onder controle krijgen en houden.

Tip 1: Blijf bewegen
Roy: “Wanneer je rugpijn hebt, verwacht je misschien dat rust nemen nodig is. Toch is bewegen juist de beste manier om van de pijn af te komen. Doe het wel rustig aan: zorg voor een geleidelijke opbouw en luister goed naar jouw lichaam, want als je jouw rug te veel belast, heeft dat een averechts effect. Probeer kleine stukjes te lopen en dit langzaam uit te breiden.”

Tip 2: Wissel regelmatig van houding
“Probeer niet langer dan 30 minuten in dezelfde houding te zitten of werken. Sta tussendoor bijvoorbeeld even op en loop een stukje. Dit geldt bijvoorbeeld ook als je langere tijd in dezelfde houding staat of steeds moet bukken."

Tip 3: Versterk jouw rugspieren
“Met sterke rugspieren verklein je het risico op nieuwe of terugkerende rugklachten. Als je rugpijn hebt en jouw klachten afnemen, is het verstandig om gerichte oefeningen voor de romp te doen om jouw rug te versterken en jouw conditie te verbeteren.”

Tip 4: Heb vertrouwen in je lichaam
“Veel mensen denken dat er bij pijn sprake is van schade. Dit is vaak niet het geval. Pijn is een waarschuwingssignaal van het lichaam bij een dreiging. Na een tijdje verdwijnt deze dreiging, maar geeft het brein nog steeds een waarschuwingssignaal af. Samen met een fysiotherapeut kan je kijken of er nog steeds een dreiging is, of dat het ‘loos alarm’ is.”  

Tip 5: Ga naar de fysiotherapeut
“Met fysiotherapie kan je jouw klachten sneller onder controle krijgen, ook als je er al langere tijd last van hebt. Je krijgt persoonlijk advies en een oefenschema om jouw buik- en rugspieren weer sterker te maken en beter te kunnen bewegen. In de meeste gevallen merk je al snel resultaat en nemen de pijnklachten af. De fysiotherapeut helpt ook om klachten in de toekomst te voorkomen.”

Wil je meer tips en op de hoogte blijven van de laatste nieuwtjes en ontwikkelingen? Like FysioHolland op Facebook en schrijf je snel in voor de nieuwsbrief FysioHolland.

HappyFit wordt mede mogelijk gemaakt door HappyNurse, omdat zij het belangrijk vinden dat alle medewerkers HappyFit zijn.  Start als zelfstandig ondernemer met een eigen wijkteam of uitzendbureau van HappyNurse.

 

Wil je gebruiken van deze NurseStation Deal?

Registreer je dan nu!

Meer van deze coach

Velen van ons zullen het herkennen… Je gaat naar een bijeenkomst waar allemaal mensen zullen zijn die je niet kent. Of je gaat voor het eerst... Lees meer
In je werk kom je dagelijks lastige mensen tegen. Dit kan in allerlei soorten en maten zijn. Extreem arrogante mensen, afstandelijke mensen,... Lees meer
TIP 1: Weet wat jouw werkdruk veroorzaakt Met hard werken en een hoge werkdruk is in principe niets mis. Belangrijk is dat je het gevoel... Lees meer

Meer van deze coach

Wat is een zelfbeeld en hoe ontstaat het? Een zelfbeeld is een beeld dat je over jezelf hebt gevormd in de loop van je leven. Het omschrijft... Lees meer
Af en toe even niks doen, is veel belangrijker dan men in eerste instantie zou verwachten.  We leven in een tijdperk waarin iedereen... Lees meer
Heb jij plezier in je werk, maar raak je soms gefrustreerd door de werkdruk, het tekort aan collega’s, de toenemende administratieve last?... Lees meer