De afgelopen jaren is de zzp’er in de zorg een hele normale verschijning geworden op allerlei plekken in de gezondheidszorg. Vanaf de buitenkant lijkt zo’n tijdelijke collega in een hoop opzichten op een vaste medewerker. Toch zijn er meer verschillen dan je denkt. Wat mag je van een zzp’er in de zorg verwachten? Expert Lex Tabak deelt zijn kennis.
Van een ondernemer mag je iets extra’s verwachten. Dat geldt ook voor zelfstandigen in de zorg. Van een zzp’er in de zorg mag je een ruime dosis werkervaring verwachten, vaak verzameld op meerdere plekken in de gezondheidszorg. Het maakt de zzp’er in de zorg een zeer ervaren collega waar je blij van wordt.
Een allround collega
Zo is een zzp’er is verplicht om beroepsmatig up to date te zijn. Dit komt omdat een zelfstandige in de zorg zelf verantwoordelijk is voor bevoegd- en bekwaam blijven. Het is hierbij belangrijk dat de zzp’er ervoor zorgt dat hij of zij is opgeleid voor het werk wat er aangenomen wordt.
En ook zelf beschikken over protocollen en richtlijnen hoort erbij. Zelfstandig ondernemers in de zorg investeren stevig in bij- en nascholing, of volgen zelfs een complete opleiding ernaast. Tel daar de werkervaring bij op en je begrijpt dat een zzp’er een allround collega voor je kan zijn.
Een brede blik op kwaliteit
Naast professional, wordt een zzp’er ook gezien als zorgaanbieder: een zorgorganisatie van één persoon. Dit betekent dat je als zzp’er in de zorg een eigen blik moet hebben op kwaliteit. Leren en verbeteren van je fouten moet je aan kunnen tonen voor een organisatie zoals de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd. De beschikking over een eigen kwaliteitssysteem hoort erbij. Incident registratie, risico’s in kaart brengen en bepalen welke klussen de zzp’er wel en niet aan neemt: er moet overal aan gedacht worden.
Hiermee krijgt een zzp’er in de zorg een heel brede blik op kwaliteit, die jou als collega weer ten goede komt. Zzp’ers in de zorg doen graag scherpe verbetervoorstellen en begrijpen hoe landelijke richtlijnen in elkaar zitten. Zij hebben kwaliteit hoog in het vaandel staan en brengen vaak een verfrissend nieuwe blik op het werk.
Spreek je verwachtingen uit
In de praktijk zien we veel voorbeelden van organisaties, teams en vaste medewerkers die hun verwachtingen niet scherp hebben als het op zzp’ers in de zorg aankomt. Een zzp’er in de zorg is geen flexwerker, maar een zelfstandig ondernemer. Daar komt een hoop extra wet- en regelgeving bij kijken.
Op het moment dat je je verdiept in wat er wordt verwacht van zzp’ers, wordt het ook eenvoudiger om te uiten wat jij van iemand verlangt. Van een zzp’er in de zorg mag je verwachten dat het een collega is met een ‘plus’. Iemand die bewust en weloverwogen gekozen heeft voor het ondernemerschap en zichzelf daarmee presenteert als een ervaren professional met een brede blik op kwaliteit.