In de zorg is het druk. Covid zorg voor meer werk, de verzuimcijfers schieten omhoog en de werkdruk en stress nemen steeds meer toe. Des te belangrijker is het dat je in een prettig team werkt. Maar een goede sfeer binnen het team is niet altijd vanzelfsprekend, daar moet je soms samen aan werken.
De sfeer hangt vaak erg af van de bestaande cultuur binnen een team of bedrijf. Ik heb inmiddels al in aardig wat teams gewerkt, binnen verschillende organisaties. Vanuit mijn ervaring heb ik een top vijf opgesteld van belangrijke factoren voor een goede teamspirit.
Gelijkwaardigheid
In een team werk je vaak met verschillende opleidingsniveaus, maar dat zegt natuurlijk niks over de waarde van je collega’s. Elk teamlid is even belangrijk en draagt op haar niveau bij aan het totale teamproces. Een zorgassistente is dan ook net zoveel waard als een hbo-verpleegkundige. En de leerlingen en stagiaires, die worden net zo goed meegenomen.
Empathie
Als je in de zorg werkt, val je al gauw onder de mensen die zorgzaam en empathisch zijn. Dat zullen je cliënten dan ook zeker ervaren. Maar doe je dit ook naar je collega’s? Vraag eens oprecht aan je collega hoe het gaat. Maak ruimte voor persoonlijke situaties en emoties.
Gekscherend wordt er bij ons in het team weleens een dag omgetoverd tot de ‘incontinente emotie dag’: de tranen rollen dan met enige regelmaat over onze eigen wangen. Dit versterkt een team, want dan is er de veiligheid en ruimte om jezelf te kunnen zijn. Om kwetsbaar te durven zijn over situaties op het werk, maar zeker ook over wat je meemaakt in je privéleven.
Humor
Zonder humor zijn we nergens. Persoonlijk zou ik mijn werk een stuk minder leuk vinden als ik er niet meer zou kunnen lachen. Ons werk kan behoorlijk stressvol zijn en juist dan is lachen belangrijk. Het zorgt namelijk voor ontspanning en neemt zo de stress een beetje weg. Lach met elkaar. Om blunders, gekke situaties of dingen die je privé meemaakt. Ik kan het iedereen aanraden.
Feedback geven en ontvangen
Het wordt vaak als een vies woord ervaren: feedback. Als ik het benoem naar leerlingen, zie ik al een kleine aarzeling. Maar hoe vruchtbaar en fantastisch is het om elkaar op een gelijkwaardige manier feedback te kunnen geven! Niet alleen opbouwend, maar juist ook door het geven van complimenten. In de sleur van de werkzaamheden vallen de zaken die niet goed gaan en de fouten die gemaakt worden sneller op. Wees je daar bewust van en ga eens (hardop) na wat er allemaal goed gaat. Je zal zien dat er echt veel meer goed gaat dan fout.
En gaat het toch eens mis, bespreek dit dan zo snel mogelijk met elkaar. Wacht niet. Hoe langer je wacht, hoe groter het wordt en des te moeilijker om op een situatie terug te komen. Is hierover praten altijd makkelijk? Nee, maar je wordt er als mens en als team wel sterker van! Het is wel erg belangrijk dat je het gesprek met elkaar aangaat, niet met mensen die er niet bij betrokken waren. Praat niet over, maar met elkaar. Doe je dat niet? Dan gaat dat ten koste van het gevoel van veiligheid in de groep.
Waardering
Het spreekt voor zich dat iedereen graag gewaardeerd wil worden. Spreek daarom eens uit dat je de ander waardeert. Hoe? Gewoon doen. Wees niet bang dat je suf overkomt. Hoe fijn vind jij het om te horen dat iemand je inzet waardeert, of dat wat je doet prettig is! Bij ons in het team doen we dit bijvoorbeeld door elk jaar een sinterklaasgedicht te schrijven naar de collega’s, waarin de waardering uitgesproken wordt. Of we halen een kopje koffie voor elkaar, zodat de ander even wat langer kan blijven zitten.