Vrijwel op iedere afdeling kom ik ze tegen; MDO’s. Ofwel, MultiDisciplinair Overleg. Een overlegmoment waarbij alle betrokken disciplines van een cliënt of bewoner bij elkaar samenkomen om te overleggen over hoe het met iemand gaat. Je hebt ze in verschillende vormen en maten, maar op veel plekken hebben ze één ding gemeen. Ze zijn langdradig en lopen altijd uit! Zeker bij een complexere casus waar veel verschillende disciplines bij elkaar zitten, die allemaal graag hun zegje willen doen. Herkenbaar? Ik geef je een paar tips hoe je kan zorgen dat je MDO efficiënt verloopt.
1. Zorg zelf voor een goede voorbereiding
Het klinkt heel simpel, maar oh zo belangrijk. Lees je goed in, vraag collega’s voor input en schrijf van tevoren de belangrijkste punten op. Veel instellingen werken volgens een voorbereidingsformulier; gebruik deze dan ook, ze zijn er niet voor niks. Komen er vragen uit die je van tevoren al met bijv. een ergotherapeut of diëtiste kan bespreken, doe dit dan vast, zodat de uitkomst met elkaar gedeeld kan worden in het overleg. Spreek ook alvast je bevindingen door met de cliënt/bewoner en (eventueel) dienst familie, zodat zij alvast eventuele aanvullingen kunnen benoemen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan tijdens het MDO.
2. Zorg voor een goede structuur
Belangrijk is dat iedereen hetzelfde doel heeft en ook dezelfde weg hiervoor bewandeld. Spreek met de betrokken disciplines af hoe jullie het MDO graag willen vormgeven. Zorg met elkaar dat deze structuur ook wordt nageleefd en spreek hier elkaar ook op aan (doe dit dan wel na het MDO om geen tijd te verliezen voor de cliënt/bewoner). Maak bijv. gebruik van verschillende domeinen om alle onderwerpen aan bod te laten komen.
3. Wijs een sterke voorzitter aan
Een goede voorzitter ondersteunt ook bij puntje 2, maar houdt daarnaast ook de tijd in de gaten. Zoals al benoemd zitten alle disciplines in het overleg om hun zegje te doen en kan er soms lang doorgegaan worden op ‘kleine puntjes’. Merk je als voorzitter dat dit gebeurt, kap dit dan af, vraag naar de essentie van het verhaal of spreek met elkaar af dieper op het onderwerp in te gaan op een ander moment.
4. Geef van tevoren aan hoelang het MDO duurt
Door aan het begin van het gesprek aan te geven hoe lang jullie met elkaar de tijd hebben, is het makkelijker om de tijd in de gaten te houden. Mocht je iemand onderbreken omdat de tijd bijna om is, weet diegene ook waarom je dit doet. Ook familie of de cliënt/bewoner weet zo waar hij aan toe is.
5. Plan tijd in voor de voorbereiding en uitwerking
Vaak staan MDO’s al lang van tevoren gepland. Zorg voor jezelf dat je tijdig uren vrij maakt om het MDO goed te voorbereiden, maar ook voor de uitwerking. Laat vooral tussen het MDO en de uitwerking niet te lang tussen zitten, zodat alles nog vers in je geheugen zit en de acties gelijk uitgezet worden. Mocht familie of de cliënt/bewoner niet aanwezig zijn geweest, maak dan een afspraak om het na te bespreken.