Het is hoogzomer in de zorg… Dat betekent: druk zijn met cliëntaanvragen en veel collega’s die op vakantie zijn. Het is dus roeien met de riemen die je hebt.
Alles is bij ons ver van tevoren ingeroosterd. Ik heb als ondernemer ervoor gekozen dat onze medewerkers zelf hun rooster kunnen bepalen, maar, in het geval van calamiteiten, doen we wel een beroep op hun flexibiliteit. Dat gaat altijd goed.
Rooster ruim
Maar soms is dat niet genoeg. Afgelopen week kregen we bovenop de al krappe bezetting een ziekmelding. Het eerste wat je dan denkt is: “Shit, niet nu, niet deze week”. Helaas, je doet er niets aan. Ziek is ziek. Gelukkig kan ik veel dingen binnen de kaders zelf bepalen. Doordat de routes niet propvol zitten, kunnen we ook zeggen: “Oké, we blijven niet hangen bij de cliënt, maar gaan meteen door.” Maar ook dat is soms gewoon niet genoeg waardoor cliënten later dan normaal worden geholpen.
Fijn die zomer! Of niet?
Kortom: de zomertijd is een ramp… Je wilt iedereen vrij geven, zoals die dat graag wil. Ze verdienen het, hebben daar het hele jaar hard voor gewerkt, dus je wilt hen die vrije tijd graag geven. En in goed overleg met elkaar lukt dat ook heel vaak wel. Hoe dat bij ons lukt? Met deze tips gaat het bij jullie vast ook goedkomen en kom je, net als ik, goed de zomer door!
Tien tips
- Zorg voor goede, fijne roosters voor de medewerkers, niet voor de organisatie;
- Vol=vol, dus niet meer cliënten aannemen als er geen personeel is;
- Zorg voor ruimere routes, dan raken de zorgverleners niet te snel vermoeid;
- Informeer je cliënten als er problemen zijn, dan is er doorgaans meer begrip;
- Rooster zodanig de zomervakantie in dat je een buffer hebt voor ziekte en zeer of een onverwacht ontslag;
- Kijk of je voor de vakantie al een samenwerking kunt aangaan met een uitzendbureau en werk alvast iemand in;
- Zoek alvast een groepje met zzp’ers die diensten kunnen gaan invullen;
- Doe aan promotie op social media; je hebt meer bereik en er zijn altijd mensen die reageren, wat heel fijn is als alle hulp welkom is;
- Kijk of stagiaires wat bij willen werken (deze tip is wel zo oud als de weg naar Rome);
- Ga zelf de zorg in en kijk wie er nog meer verantwoorde zorg kan verlenen.