Je plannen om op zoek te gaan naar een andere baan, komen alleen niet verder dan dat: plannen. Je weet wat je hebt, maar je weet niet wat je krijgt. Dus blijf je stilstaan. Hoe bereid je jezelf voor op een volgende stap?
Stap 1 – Neem je ambities onder de loep
Komt jouw ambitie om van baan te veranderen uit je hoofd of uit je hart? Ambities ‘uit je hoofd’ zijn eisen die je aan jezelf stelt of verwachtingen die jouw omgeving bij je heeft. Er is meer ‘moeten’ dan ‘willen’. Deze ambities kosten onderaan de streep vooral energie.
Ambities ‘uit je hart’ sluiten aan bij een innerlijke drijfveer. Er is meer ‘willen’ dan ‘moeten’, de resultaten geven energie, je blijft makkelijker bij jezelf en daardoor zijn ze makkelijker vol te houden. In een baan die past bij ‘hart’-ambities zal je zeker succesvoller zijn.
Stap 2 – Zie het allemaal als een groot experiment!
Gun jezelf de tijd om op onderzoek te gaan. Praat over je plannen met vrienden. Als je je verlangen kan verwoorden, krijg je een beter beeld van je volgende stap. En ga in gesprek met mensen die op een functie zitten die jij ambieert of die in een organisatie werken die jou aanspreekt.
Je zal merken dat je plannen dan steeds duidelijker en aantrekkelijker worden. Of juist niet: dan zit je misschien toch gewoon op de juiste plek, was er stiekem toch sprake van ‘hoofd’-ambities en kunnen je veranderkriebels weer de koelkast in.
Stap 3 – Wat vind jij belangrijk in werk?
Schrijf gewoon eens wat trefwoorden op van dingen die jij belangrijk vindt aan je werk. Wat wil je dat werk voor jou doet? Dat kan heel breed zijn! Je ontwikkelen, zekerheid, nuttig zijn, resultaten halen. Maar ook een goede sfeer, onderdeel zijn van een team en je eigen agenda kunnen bepalen.
Pak een stapel memoblaadjes en schrijf op elk blaadje een trefwoord. Probeer ze daarna eens op volgorde te leggen. Zo krijg je jouw eigen set aan werkvoorwaarden. Wanneer je in gesprek gaat, is dit waar je vragen over stelt aan de ander.
Stap 4 – Jouw kwaliteiten verkopen
Om een goed gesprek te kunnen voeren, is het belangrijk dat jij weet wat jouw kwaliteiten zijn. Toch vergeten we vaak om deze kwaliteiten te ‘verkopen’. Wat heeft de ander aan jouw unieke set van kwaliteiten?
Ik weet bijvoorbeeld dat ik analytisch ben. Maar wat heeft de medewerker die ik coach daaraan? Dat moet ik een opdrachtgever vertellen! Doordat ik analytisch ben, hoor ik vaak van mijn klanten dat ik ze snel verder help in hun vraagstuk. Kijk, daar heeft een opdrachtgever wat aan.
Bedenk dus niet alleen wat je kwaliteiten zijn, maar ook wat dat de ander oplevert. Dan wordt je gouden ei. Bedenk dit voor zes of zeven van jouw kernkwaliteiten. Kom je een leuke vacature tegen? Bedenk dan welke drie van die kernkwaliteiten jij in je sollicitatie gaat benoemen.
Na deze stappen ben je er meer dan klaar voor. Je weet wat je drijft, wat je zoekt en wat je meebrengt. Het is dus tijd om aan de slag te gaan. Bedenk heel concreet welke acties nodig zijn om je volgende stap te zetten. En maak daar tijd voor: plan het in en zet het in je agenda. Door afspraken te maken met jezelf, kom je makkelijker in beweging.