Je eerste dag op een echte zorgafdeling. Onzeker stap je de afdeling op, op zoek naar de plek waar de collega’s van de nachtdienst zitten te wachten om over te dragen. Je stelt je aan je collega’s voor en wacht vol spanning af wat er allemaal staat te gebeuren. Zal je goed op sleeptouw worden genomen door iemand of laten ze je links liggen? Wat als er iets aan je gevraagd wordt wat je nog niet hebt geleerd op school? Wat verwachten ze van je?
Ik weet nog goed hoe ik me voelde tijdens mijn eerste stagedag: al deze vragen gingen door mijn hoofd heen. De manier waarop je wordt ontvangen op zo’n eerste dag kan je stage maken of breken. Maar niet alleen de eerste dag is van belang, eigenlijk je hele stageperiode. Hoe je wordt begeleid door het team, maar ook hoe jij de ruimte krijgt om te leren op de afdeling. In de huidige zorgwereld wordt er vaak te weinig tijd genomen voor leerlingen of worden zij ingezet om diensten op te lossen. Leerdoelen? Daar wordt vaak niet eens naar gevraagd aan het begin van je dienst, want er zijn al drie bewoners wakker.
Helaas komt bovenstaande in de praktijk vaak voor. Ik merk het ook als ik leerlingen spreek. Ik heb mezelf aangeleerd om, wanneer ik met een leerling samenwerk, aan het begin van mijn dienst altijd even te vragen naar de leerdoelen van die dag. Zijn er dingen die ze graag willen doen, willen meekijken of waar ik op moet letten. Laatst reageerde een studente heel ongemakkelijk toen ik die vraag stelde. “Uhh weet ik niet, maakt mij niet uit. Dat wordt nooit aan me gevraagd.” Eerlijk gezegd schrok ik hiervan.
Wij moeten ze enthousiast maken
Iedereen klaagt over hoe slecht het is in de zorg, hoe schrijnend situaties zijn, hoeveel (langdurig) zieken er zijn en hoe hoog de werkdruk is. Wat we hierbij vergeten is dat de leerlingen die bij ons op de afdeling komen werken, uiteindelijk ons stokje over moeten gaan nemen. Zij zijn de toekomst van onze bewoners! Als we ze nu al niet in een warm bad laten glijden, hoe zorgen we er dan voor dat ze in de zorg willen komen werken? Wij zijn diegene die hen enthousiast moeten maken voor ons mooie vak!
Maar hoe zorgen we nou voor dat enthousiasme? Door ze het gevoel te geven dat ze mogen leren. Dat ze mogen ervaren, mogen ontdekken, succeservaringen mogen boeken, leermomenten mogen creëren. Op de meeste afdelingen stem je aan het begin van je dienst met je vaste collega ook af hoe jullie de zorg en taken verdelen. Door de afstemming kan je gedurende de dag sneller met elkaar schakelen als er zich onverwachtse situaties voordoen. Daar neem je dus wel de tijd voor. Een kleine moeite om dit dan ook met de leerlingen te doen. Even kort stilstaan bij hun leerproces.
De vruchten plukken
Behalve dat de leerling hier een veel prettiger gevoel van krijgt en zich gewaardeerd voelt op de afdeling, pluk je hier zelf uiteindelijk ook de vruchten van. Door actief te investeren in het leerproces halen leerlingen hier veel meer uit en zijn zij dus een enorme toegevoegde waarde op de afdeling. Je kan leren van hun frisse inzichten. En zodra ze klaar zijn op zelfstandiger te werken, kunnen ze een beetje werkdruk wegnemen van het vaste team.
Buiten dat het voor beide partijen een win-win situatie wordt op deze manier, kun je niet ontkennen dat we het allemaal goed doen op een beetje extra aandacht toch? We vinden het toch allemaal prettig om even gehoord te worden en als volwaardig persoon aangezien te worden. Omdat ik als kwaliteitsverpleegkundige met mijn uiteenlopende opdrachten op veel verschillende afdelingen kom, vind ik het leuk om ervaringen te horen van mensen hoe zij dit leerklimaat creëren op hun afdeling. Maar ook hoor ik graag ervaringen van leerlingen en wat zij belangrijk vinden in de begeleiding.