De uitdagingen binnen de ouderenzorg zijn groot. De groeiende vergrijzing staat haaks op het grote personeelstekort in de zorg. Innovatie is daarom belangrijk, al bestaat daarbij het gevaar dat het persoonlijk contact uit het oog verloren wordt. Bij Thebe Thuiszorg wordt er al flink ingezet op innovatieve middelen. Wijkverpleegkundige Sanne werkt ook als digicoach en deelt hun bevindingen.
Wanneer de mensen er niet zijn, is er een flink probleem. Hierdoor moeten oplossingen soms in een andere richting worden gezocht. Een van deze richtingen is innovatie. Dat kan zijn door middel van robots, medicijndispensers of apparaten die tijd besparen doordat ze zorgverleners ondersteunen. Er zitten mooie oplossingen en hulpmiddelen tussen de innovatieve ideeën en al gerealiseerde projecten, ziet digicoach Sanne.
Innovatie is een noodzaak
“Binnen een aantal jaar zijn er grote personeelstekorten, mensen worden steeds ouder en er komen zo meer ouderen. Daarom zijn we op zoek naar innovatie”, vertelt ze. Een van de innovaties die al veelvuldig wordt ingezet is de medido medicijndispenser. Deze geeft meldingen aan cliënten wanneer zij hun medicijnen moeten nemen. De medicijnen komen vervolgens uit het apparaat zodat ze ingenomen kunnen worden. Een fijne ontwikkeling volgens Sanne, omdat zorgverleners zo minder vaak naar de cliënten hoeven te gaan. “Anders kwamen we er wel een aantal keer per dag, dat hoeft nu niet meer. Zo kun je anderen helpen die het echt nodig hebben”, vertelt ze.
Een andere innovatie die Sanne noemt, is een robot met de naam Tessa. Deze herinnert mensen aan hun dagindeling. “De robot geeft dan bijvoorbeeld aan dat iemand wat te drinken moet pakken, dat je zo een afspraak hebt of dat de verzorging eraan komt. Zo krijgen mensen een geheugensteuntje.” Hierdoor hoeft de wijkverpleging minder vaak langs te komen om alles te controleren.
Contact met mensen
Mooie ontwikkelingen dus, maar er ligt ook een risico op de loer. Voor veel ouderen is het persoonlijke aspect in de zorg erg belangrijk, maar met innovatie kan het menselijk contact wat meer verdwijnen. Het is volgens Sanne een belangrijk onderdeel om in de gaten te houden, maar toch maakt zij zich geen zorgen. Ze vertelt: “Persoonlijk contact verliezen is niet aan de orde denk ik. Wij zien dat we dankzij innovatie juist meer tijd hebben voor de menselijke kant. Waar we anders vijf keer langs moesten gaan voor de medicijnen en dat in de haast snel deden, kom je nu een keer, maar wel wat langer.”
Hierbij hoeven wijkverpleegkundigen de medicijnen dus ook niet meer voor hun rekening te nemen. Dit moet ook tijd creëren voor meer contact. Het schept ruimte voor een gesprek, waardoor je juist de menselijke kant beter kan benutten. “Je kan echt even de tijd nemen”, aldus Sanne.
Pilot met studenten
Ideeën zijn er volgens de digicoach nog genoeg en momenteel loopt er bij Thebe dan ook een nieuwe pilot. “We zijn bezig met een proef om camera’s mee te nemen, zodat studenten alleen op pad kunnen gaan.” Op deze manier kunnen begeleiders op afstand tips geven. Ze kijken mee en grijpen eventueel in als er iets niet goed gaat. Sanne legt uit: “Als je iemand gaat douchen hoef je geen half uur mee te kijken. Wanneer dit systeem in de praktijk komt, kunnen mensen beter gespreid worden en dus naar twee plekken tegelijk.”
Sanne is in ieder geval voorstander van innovatie en verwacht dat hiermee het personeelstekort beter opgevangen kan worden. “Ik denk dat je met deze verbeteringen, die overigens wel bedoeld zijn als ondersteuning, veel werkzaamheden kunt wegnemen bij de wijkverpleging.”