Het is jouw eerste dienst in de zorg en je weet niet precies wat je te wachten staat. Je bent net afgestudeerd of begint in een nieuw team en voelt een enorme druk om goed te presteren. Zelfvertrouwen op de werkvloer is er nog niet echt en je denkt maar aan een ding: hoe overleef ik deze eerste dienst? Gelukkig zijn daar wat trucjes voor.
Spanningen, stress en onzekerheid komen vaak om de hoek kijken bij een startende verpleegkundige, omdat het soms voelt alsof het leven van die ene cliënt daadwerkelijk in jouw handen ligt. Je denkt nu vast aan dat ene moment waarbij jij dit ook hebt meegemaakt. Iedereen herinnert zijn allereerste dienst in de zorg nog wel. Na de inwerkperiode komt daar het moment: jij bent verantwoordelijk voor jouw eigen cliënten en er is geen collega meer die over jouw schouders meekijkt.
Zo ging ik voor het eerst alleen op pad in de ambulante setting en werd ik meteen voor het blok gezet door hulpvragen van cliënten. Daar sta je dan met een bek vol tanden, want zo bekend met deze cliënte was ik nog niet. Wat moet ik zeggen? En wat moet ik vooral niet zeggen? Hoe pak ik dit nu aan, zo zonder die ene collega naast me die deze cliënt al jaren kent? Het voelde alsof ik met de seconde minder sterk in mijn schoenen stond. Ik verkeerde in een handelingsverlegenheid door mijn eigen onzekerheid.
Stop met piekeren
Onzekerheid wordt vaak gevoed doordat we ons te veel bezighouden met de vragen: Wat zou die collega of cliënt van me vinden? Zijn ze wel tevreden over mijn werkzaamheden? Word ik nu afgerekend door mijn leidinggevende omdat ik een foutje heb gemaakt? Stop hier onmiddellijk mee! Niemand kan gedachten lezen, dus ook jij niet. Het laat je bovendien alleen maar meer twijfelen en dat kost onnodig veel energie.
Wil je graag weten wat iemand vindt van jouw manier van werken of twijfel je over jouw uitstraling op de werkvloer? Pieker niet langer, maar durf het te vragen! Het kan namelijk ook gewoon zo zijn dat die onprettige reactie van een collega niet aan jou lag, maar aan de persoonlijke omstandigheden van die betreffende collega. Dit klinkt makkelijk, maar het is ook hartstikke logisch als je het spannend vindt om een gesprek aan te gaan over je onzekerheden. Je onzekerheid zal er misschien juist voor zorgen dat je die onderwerpen het liefst vermijdt.
Als jij het lastig vindt om zo’n gesprek aan te gaan, kan het helpen om vooraf eens op te schrijven wat je graag zou willen weten. Door alle vragen op een rijtje te hebben, weet je in ieder geval al zeker dat je niet dicht zal klappen. Probeer tijdens het gesprek wel om ook echt naar de ander te luisteren. Je mag bovendien best eens om extra uitleg vragen, als je niet goed weet wat iemand bedoelt.
Ken je kwaliteiten en valkuilen
Zelfkennis is een groot goed. Niemand is perfect, dus probeer af en toe ook iets milder voor jezelf te zijn. Het is niet erg om zwakke kanten te hebben, die heeft iedereen namelijk. Probeer er wel voor te zorgen dat je weet wat die zwakke kanten zijn en op welke manier je hier aan kunt werken. Door je valkuilen te ontdekken, weet je straks ook hoe je die kunt vermijden.
Daarnaast is het minstens zo belangrijk om je eigen kwaliteiten te kennen. Je mag best eens stilstaan bij de dingen die jij goed doet. Door te beseffen op welke manier jij het team aanvult, sta je ook alweer een stukje zekerder in je schoenen. Misschien heb jij nog niet evenveel ervaring, maar kan je wel goed luisteren, maak jij de mensen om je heen snel aan het lachen of ben je ontzettend georganiseerd.
Er zijn verschillende manieren om je goede en zwakke kanten te ontdekken, bijvoorbeeld door het spelen van het kwaliteitenspel. Dat is leerzaam voor jezelf, hartstikke gezellig en je leert je collega’s ook meteen beter kennen! Vooral dat laatste is een groot pluspunt: want als iedereen elkaars kwaliteiten en valkuilen kent, kun je elkaar aan gaan vullen. Zo worden jullie in no-time een topteam.
Stel doelen
Je bewustzijn van je eigen krachten is het allerbelangrijkste, maar het is natuurlijk ook logisch dat je op termijn nog beter in je werk wilt worden. Tijd om die zwakke punten aan te gaan pakken dus! Hierbij kan het goed zijn om concrete doelen te gaan stellen. Als je een doelstelling voor ogen hebt, schiet je namelijk sneller in actie. En zodra je het doel bereikt hebt, zal dit zorgen voor een gevoel van voldoening en zelfvertrouwen.
Zorg er wel voor dat je concrete en haalbare doelen opstelt. Het liefst zo praktisch mogelijk, zodat het ook echt meetbaar is. Pas daarbij ook op dat je te veel doelen stelt voor jezelf. Een hele to-do lijst wegwerken op een dag, terwijl er al genoeg andere afspraken op de agenda staan, zal niet lukken en daarom een gevoel geven van mislukking. Wanneer je voor jezelf realistische en haalbare doelen stelt, geeft dit je juist veel positieve energie! Zo houd jij jouw doelen veel langer vol.