Hoe houd je je werk leuk voor jezelf, je collega’s en je patiënten? Zorg ervoor dat mensen zich welkom voelen en ga eens in het bed van een patiënt liggen. Dat is het advies van Ron Groothuis. Hij is een van de sprekers op het congres ‘Een nieuwe kijk op zorg’ en deelt alvast een paar van de honderden tips en oplossingen die je tijdens het congres krijgt om met een nieuwe blik tegen je werk aan te kijken.
“Het belangrijkste dat ik mee wil geven is dat je patiënten weer als mens leert zien. Of je nou patiënt zegt of cliënt of bewoner, het maakt niet uit. Het gaat erom dat je niet de blindedarm van kamer 38 ziet, maar de persoon die een blindedarmontsteking heeft. Ieder mens is uniek en heeft zijn eigen achtergrond en manier om tegen zijn ziekte aan te kijken.”
Kleine dingen waar je zelf invloed op hebt
Ingewikkeld hoeft het niet te zijn, volgens Ron. Het kan juist gaan om simpele dingen. “Ga eens in het bed van een patiënt liggen,” stelt hij voor. En dat bedoelt hij heel letterlijk. “Als er een bed leeg is, ga er dan een half uurtje in liggen en bedenk wat de patiënt hoort of ziet. Hoort hij geluiden op de gang, ziet hij mensen lopen of kijkt hij uit op een blinde muur? Je ziet dan zelf welk effect deze dingen hebben als je daar ligt. Dan blijkt ineens dat de tv op een onlogische plek hangt waardoor je een stijve nek krijgt of dat alle jassen op het bed belanden omdat er geen haakjes zijn. Het zit ook in die kleine dingen waar je zelf invloed op hebt en die je eenvoudig aan kunt passen. Je werk wordt direct een stuk leuker als je zelf dingen kan verbeteren.”
Zorgen dat mensen het weer zelf kunnen
“We zijn geneigd om vooral vóór mensen te zorgen”, vervolgt Ron. “Maar mensen kunnen heel goed voor zichzelf zorgen en komen nooit voor de lol naar het ziekenhuis. Ze willen graag weer naar huis. Dus kijk eens samen wat hij of zij nodig heeft om zo snel mogelijk naar huis te kunnen. Ook dat is een andere manier van kijken. Het is de kunst ervoor te zorgen dat mensen het weer zelf kunnen. Zorgen voor iemand wordt dan ervoor zorgen dat iemand …”
Een welkom gevoel
“Daarnaast is het heel belangrijk dat je patiënten – maar ook je collega’s – een welkom gevoel geeft. Mensen voelen zich welkom als ze zichzelf kunnen zijn en als er naar hen geluisterd wordt. Verdiep je dus in de patiënt of je collega en luister goed naar hem of haar. Als het je lukt om je collega of je patiënten een welkom gevoel te geven, kom je moe en voldaan thuis na een dag werken.
En nee, dat kost geen extra tijd. Het levert juist tijd op, zo blijkt uit onderzoek. Mensen bellen minder en hebben minder klachten. Nu zijn we vaak bezig met de patiënt en protocollen. Kijk eens naar de persoon en vraag wat hij nodig heeft. Dat maakt het verschil.”
Ron Groothuis werkte bijna 30 jaar in de zorg en geeft nu zijn ervaring door als trainer, coach en adviseur bij de Hostmanshipgroup Nederland. Hij is een van de sprekers op het congres ‘Een nieuwe kijk op zorg’. Dit congres geeft je een nieuwe kijk op je werk en je organisatie. Vol energie en met praktische oplossingen om echt iets te veranderen kom je weer naar buiten.