Zorgverlener Cynthia van Vliet volgt zelf de opleiding tot Specialist Ouderengeneeskunde én geeft les aan Breederode Hogeschool. Ze vertelt: “De combinatie van werken en lesgeven is een hele mooie aanvulling op elkaar.”
Na tien jaar als huisarts heeft Cynthia de overstap gemaakt naar de opleiding Specialist Ouderengeneeskunde, waarbij ze ervoor gekozen heeft om deze deeltijd te volgen. Ze vindt het belangrijk om naast een ding ook altijd iets anders te doen en daar is bijscholing en lesgeven een goed voorbeeld van. Cynthia: “De ouderenpopulatie is heel boeiend. Het is mooi om te kijken hoe zij het leven en hun gezondheid toch nog als prettig kunnen ervaren. Om te zoeken naar oplossingen en mogelijkheden – waar ze zelf niet aan gedacht hebben – die bijdragen aan de kwaliteit van leven.”
Ze koos heel bewust voor een deeltijdopleiding. “Ik ga mij vervelen als ik lang hetzelfde moet doen en wil mij blijven ontwikkelen door alert te blijven op innovaties”, legt ze uit. Dus toen haar collega vertelde dat ze kwaliteitszorglessen gaf voor de POH-opleiding van Breederode, vroeg Cynthia meteen of ze een keertje mee mocht kijken. “Dat vond ik zo leuk. Waarop mijn collega zei: ‘Joh, ik geef je wel even het nummer door van de manager. Ze zoeken altijd invalkrachten.’ En zo stond ik opeens toch nog voor de klas, want vroeger wilde ik altijd juf worden.” Het was een verassende ontdekking dat ze in deze loopbaan ook les kon geven!
Leren van elkaar
Het lesgeven dwingt Cynthia om bij te blijven in de stof. “Je moet natuurlijk wel op de hoogte zijn van de juiste en nieuwste inzichten om dit te delen met studenten en om hun vragen te beantwoorden. Ik lees veel vakbladen en houd ervan om mijn brein met nieuwe informatie te vullen. In het weekend heb ik tegelijk met mijn zoons relaxtijd en daarna moeten we allemaal aan de slag met ons huiswerk. Zij voor hun school, ik voor mijn opleiding of om lessen voor te bereiden. Zo blijf ik scherp.”
Het is niet alleen nieuwe stof die Cynthia gebruikt in haar lessen, ze kan ook sparren over situaties die ze tegenkomt in haar eigen werk en opleiding. Of andersom: “Het is echt tweerichtingsverkeer. Ik leer de studenten dingen, maar soms komen zij ook met hele interessante verhalen. Dan denk ik: ‘Tja, dat is eigenlijk helemaal geen normale situatie, wat leuk dat je het vraagt. Ik ga eens bedenken wat ik dan zou doen.’ De groep die ik lesgeef heeft soms helemaal niet door dat ze mij ook dingen leren. Ik kan wel aankomen met alle gesprektechnieken die ik heb geleerd, maar vaak is het een enkele blik, een korte afleiding of een kleine sturing door de verpleegkundige die een patiënt laat kalmeren.”
Het is volgens Cynthia een pre wanneer je je als docent nog volop in het werkveld bevindt. “Dan snap je waar je de studenten voor opleidt en wat ze in deze tijd tegenkomen aan moeilijkheden op de werkvloer. Als jij als verpleegkundige nog heel actief in die praktijk staat, dan denk ik dat het ook makkelijker is om voor de klas te staan”, legt ze uit.
Dubbelrol
Hoewel de combinatie van lesgeven, werken en studeren Cynthia meestal plezier oplevert, kan die dubbelrol af en toe ook ingewikkeld zijn. Ze benadrukt: “Het vergt planning. Als ik ’s ochtends in het verpleeghuis werk en daarna doorrijd naar Breederode, blijft mijn hoofd nog weleens steken bij die ene patiënt die ik kritiek heb achtergelaten. Ik blijf dan telefonisch bereikbaar en word weleens tijdens de les gebeld.”
Cynthia vertelt dat ze dat onrustig vindt. “Patiëntenzorg is niet altijd te plannen. En hoewel weet ik dat mijn collega’s en studenten het oké vinden, is het toch een fijn idee dat ik lesgeef aan mensen die ook in de zorg werken. Zij kunnen het begrijpen.” Voor haar concentratie zou het soms fijn zijn als ze die telefoon gewoon op vliegtuigstand kan zetten, maar het is ook juist de combinatie die haar geconcentreerd houdt. Het houdt haar brein fit, legt ze uit: “Ik ben niet handig. Je moet aan mij niet vragen om een schilderij op te hangen, want dan weet je dat hij binnen een week op de grond ligt. Maar ik kan wel nadenken. Het lesgeven houdt mij in vorm. Het is een win-win situatie.”
Meer weten over docent worden?
Luister naar onze podcast De Interventie, waarin we met Leendert van de Weteringh in gesprek zijn gegaan over alles wat erbij het docentschap komt kijken. Leendert werkt als verpleegkundige in het ziekenhuis en geeft daarnaast bij opleider Oppstap les op de mbo-opleiding verpleegkunde. Hij vertelt waarom hij juist door die combinatie beter met de werkdruk in de zorg om kan gaan, hoe leuk het is om voor de klas te staan en hoe jij dat ook kan gaan doen.