We reageren sneller op dingen die fout gaan, dan op dingen die we goed doen. Het is zo makkelijk en we doen het soms niet anders. Die ene dienst die al niet lekker begint, omdat ze in de vorige dienst de taken niet geregeld kregen. We draven er soms in door en steken elkaar aan. Voordat je het weet is je pauze of dienst voorbij.
Het kan ook frustrerend zijn als de voorafgaande dienst een aantal dingen niet heeft geregeld. Ze zijn naar huis gegaan na een korte overdracht met alleen de belangrijkste punten. Dan zie je in de werklijst nog taken open staan die de vorige dienst eigenlijk had moeten doen. Je baalt. Want deze taken moeten diezelfde dag nog wel gedaan worden. Er is niet gecommuniceerd en je loopt nu achter.
Leren doen we samen
Wat als er wel was gecommuniceerd dat die taken nog gedaan moesten worden? Dan had je extra hulp kunnen vragen of had iemand anders een taak even over kunnen nemen. Het is al gauw een irritatiepuntje, maar we vergeten op zo’n moment om te bedenken waarom een taak niet af is gemaakt. Misschien had de ochtenddienst wel een slechte patiënt of meerdere opnames. We kroppen het op en gaan door, maar zodra we niks blijven zeggen zal de dienst niet beter gaan. Onbewust blijf je ermee bezig.
Zodra je in een dienst ergens tegenaan loopt is het belangrijk dat dit wordt teruggekoppeld. Doen we dit niet, dan slaan we al deze informatie op. Het emmertje is ons hoofd loopt steeds voller, waardoor het uiteindelijk door iets kleins zal overstromen. Andere collega’s kunnen hiervan schrikken en het is meestal onnodig. Opstapelen heeft dus geen zin.
Geef een compliment
Zodra je feedback geeft is de gebeurtenis uit je hoofd. Heb je nog behoefte om de dag te evalueren, zorg dan dat er een dagelijkse evaluatie komt. Zo leert iedereen wat ieders perspectief op de dag is en wat mogelijk verbeterpunten zijn voor de volgende dienst.
Naast het geven van feedback en het evalueren van de dag, zijn tops erg belangrijk. De tops laten zien wat iedereen aan elkaar heeft gehad en zorgen ervoor dat de dag positief wordt afgesloten. Maak problemen bespreekbaar. Prop geen dingen op. Koppel terug en zorg dat je je dienst kan verlaten zonder alles mee naar huis te nemen. Benoem de positieve dingen niet alleen het geen wat fout is gegaan!