Gezondheid

In het nieuws: meer ziekteverzuim door extra nachtdiensten

De Telegraaf bericht maandag over het plan van werkgeversorganisatie NFU, die stelt dat ook de oudere verpleegkundigen en verzorgenden werkzaam in één van de acht academische ziekenhuizen, vaker nachtdiensten moeten draaien. De NFU hoopt daarmee het personeelstekort - de komende jaren zijn er zo'n honderdduizend tot hondervijfentwintigduizend extra mensen medewerkers nodig - op te vangen. Beroepsvereniging V&VN vreest echter dat met deze maatregel het ziekteverzuim toeneemt.

Waar blijft onze rookvrije werkplek?

2001: "Verpleeg- en verzorgingshuizen willen een versoepeling van de Tabakswet. De koepel Arcares en de bewoners organisatie hebben minister Borst (volksgezondheid) gevraagd de zorginstellingen voorlopig niet te vervolgen voor wetsovertredingen."

Ik heb mij ziek gemeld. Wat nu?

Je bent ziek en je hebt je leidinggevende laten weten dat je niet kunt komen werken. Vervelend, ziek zijn is voor niemand leuk. Jij en je leidinggevende krijgen na maximaal zes weken te maken met de Wet verbetering Poortwachter (WvP), die erop gericht is jou zo snel mogelijk terug te laten keren op het werk. Een wet gebaseerd op duurzaamheid en gezamenlijke verantwoordelijkheid. Je trekt samen op, zodat jij snel weer beter wordt.

Het geheim achter het volhouden van je goede voornemens

Met het nieuwe jaar in zicht, komen ook de goede voornemens er weer aan. Hoe zorg je ervoor dat je de goede voornemens ook volhoudt en dat een verandering blijvend is? Niets zo deprimerend als ieder jaar weer dezelfde voornemens. Volgens gedragsonderzoeker en Stanford-docent B.J. Fogg is het veranderen van je gedrag niet zo moeilijk als veel mensen denken. Lees hieronder zijn tips. 

Extra geld voor onderzoek naar gezondheid vrouwen

Minister Edith Schippers (Volksgezondheid) trekt de komende jaren 12 miljoen euro uit voor onderzoek naar gezondheid van vrouwen. 

Zelfsturende werknemer is minder, maar langer ziek

Het verzuimpercentage onder werknemers stijgt wanneer zorgorganisaties overgaan tot zelfsturing. Organisaties die langer dan een jaar bezig zijn met het werken in zelfsturende teams, laten veelal een hoger verzuim zien dan het gemiddelde van de branchegenoten. Dat constateren HR-advies-organisaties Vernet en 0/24 Research & Organization Development.

Wintertijd: 10 tips om beter te slapen

Dit weekend gaat de klok een uurtje terug. Sommige mensen hebben bij het wisselen van zomer- en wintertijd wat moeite om weer in het juiste slaapritme te komen. Daarom 10 weetjes over slapen die je kunnen helpen om meer uit je slaap te halen.

De kracht van je adem

Onze adem is onze natuurlijke levensader, de bron van ons bestaan. Je psychische en lichamelijke gezondheid hangen nauw samen met je manier van ademen. Stress en spanning zijn vaak de oorzaak van ‘verkeerd’ ademen en kunnen daarmee tot lichamelijke klachten leiden. Op een natuurlijke manier ademen reduceert stress en heeft een positief effect op je psychische en lichamelijke gezondheid. Het helpt je dus om van je klachten af te komen en geeft je een mooie stabiele basis voor het dagelijks functioneren. Ontspannen ademen is ons vreemd

Powerrecept: Het laatste staartje van de zomer…

Laten we genieten van het laatste gedeelte van de zomer; de weerdeskundigen hebben in het weekend nog een opleving van de temperatuur beloofd! Dus voor die laatste warme dagen volgt hierbij een lekker pasta-recept. Gemakkelijk te maken en net even anders.

De scholen zijn in een groot deel van het land weer begonnen en velen hebben na hun vakantie het werk weer opgepakt. Dus ook al heb je weinig tijd, dan is dit een super recept. Serveer er eventueel een groene salade bij. Eet smakelijk! 

Pasta met courgette, geitenkaas en basilicum
Voor 2 personen:

Powerrecept: gezonde tussendoor-'snack'

Hoe kun je je eetpatroon aan laten sluiten bij je bioritme? En: een recept voor een gezonde tussendoor-snack.

Pagina's

Abonneren op RSS - Gezondheid