David Klein over de Masterclass Klinisch Redeneren

Hoe onderbouw jij jouw verpleegkundige interventies? Op basis van parate medische kennis of vaar je hoofdzakelijk op je ervaring en intuïtie? Idealiter koppel je beide vaardigheden met klinisch redeneren. Speciaal voor verpleegkundigen en verzorgenden IG is er een masterclass in het leven geroepen. Verpleegkundige David Klein nam de proef op de som en deelt zijn ervaringen.

Onderbouwen van verpleegkundige besluiten

David: “Tijdens mijn opleiding voor verpleegkundige was het stellen van een diagnose een vrij statisch proces. Aan klinisch redeneren werd minder aandacht besteed. Nu werk ik via Highcare op verschillende verpleegafdelingen. Ik wil mezelf blijven ontwikkelen en snel kunnen inspelen op een veranderende zorgvraag. Daarom koos ik voor deze bijscholing.”

Met klinisch redeneren ontwikkel je een vaardigheid om eigen observaties en interpretaties te koppelen aan medische kennis (fysiologie, anatomie, pathologie, farmacologie). Voor verpleegkundigen zoals David is de winst groot: “Niet alleen bied ik hierdoor betere zorg, ook kan ik mijn besluiten rondom verpleegkundige interventies en vervolgstappen goed onderbouwen.”

Situatieschets: de huidige praktijk

Door zijn werk op diverse afdelingen binnen verschillende ziekenhuizen ontwikkelde David een goed beeld van de huidige situatie. “Vaak worden verpleegkundige conclusies getrokken op basis van kennis, ervaring en gevoel. Het beargumenteren hiervan volgt pas later. Hoe dat komt? Simpelweg omdat er te weinig tijd is voor klinisch redeneren.”

Feit is dat verpleegkundigen steeds vaker te maken hebben met comorbide problematiek. Om goede zorg te leveren is medische kennis noodzakelijk. “Wat mij betreft is klinisch redeneren een essentiële vaardigheid,” zegt David. “Ook vanwege onze zorg voor vitaal bedreigde patiënten, waarbij we volgens de ABCDE-methodiek moeten denken en handelen.”

Casuïstiek en praktijkvoorbeelden

Tijdens de Masterclass Klinisch Redeneren ontwikkel je een methodiek om tot een goed onderbouwde interventie te komen: je verzamelt gegevens, komt tot een (verpleegkundige) diagnose en kiest een passende interventie. Bovendien leer je jouw bevindingen duidelijk te communiceren. 

David: “Aan de hand van casuïstiek en praktijkvoorbeelden bespraken we de methodiek en werkten deze verder uit. Het was een continu proces van herhaling, bewustwording, herhaling… etc. Dat leverde veel inzichten op binnen de werkgroep. Vooral dat de juiste zorg én continuïteit in zorg sterk verbeteren als we allemaal dezelfde taal spreken.”

Praktisch toepasbaar? 

“Dat deze masterclass door deskundigen uit het werkveld wordt gegeven helpt enorm,” vertelt hij. “Zij weten wat er op de werkvloer speelt en koppelen de theorie aan de praktijk. Situaties die zij tijdens de opleiding behandelden, herken ik nu op de werkvloer.” 

Inmiddels brengt David de geleerde methodiek dagelijks in praktijk. Wat het hem oplevert? “Ik heb het gevoel dat ik beter beslagen ten ijs kom. Nu signaleer ik een veranderende zorgvraag in een vroeger stadium en kom ik sneller tot de juiste interventie. Ik houd meer tijd over voor patiëntgerichte zorg. Het maakt me als verpleegkundige completer.” 

Wil jij net als David jouw kennis en kunde vergroten met de Masterclass Klinisch Redeneren voor verpleegkundigen? Meld je hier aan!

AANBIEDING 50% KORTING

De prijs voor de Masterclass is € 210,-. Kom je samen met een collega? Dan kost de deelname van de tweede persoon slechts € 105,-  Na je aanmelding ontvang je per mail de voucher voor je collega.

Sollicitatie formulier

Bestanden moeten kleiner zijn dan 2 MB.
Toegestane bestandstypen: txt rtf html pdf doc docx odt.

Wil je gebruiken van deze NurseStation Deal?

Registreer je dan nu!

Meer van deze coach

Om jezelf te kunnen waarderen, is het belangrijk als je je eigen kwaliteiten ziet. Soms valt dat niet mee, want het is immers heel gewoon dat... Lees meer
Velen van ons zullen het herkennen… Je gaat naar een bijeenkomst waar allemaal mensen zullen zijn die je niet kent. Of je gaat voor het eerst... Lees meer
In je werk kom je dagelijks lastige mensen tegen. Dit kan in allerlei soorten en maten zijn. Extreem arrogante mensen, afstandelijke mensen,... Lees meer
TIP 1: Weet wat jouw werkdruk veroorzaakt Met hard werken en een hoge werkdruk is in principe niets mis. Belangrijk is dat je het gevoel... Lees meer

Meer van deze coach

Iedereen is wel eens onzeker. Ook al lijkt het alsof sommige mensen nooit onzeker zijn. Toch hebben zelfs deze mensen momenten waar ze... Lees meer
Wat is een zelfbeeld en hoe ontstaat het? Een zelfbeeld is een beeld dat je over jezelf hebt gevormd in de loop van je leven. Het omschrijft... Lees meer
Af en toe even niks doen, is veel belangrijker dan men in eerste instantie zou verwachten.  We leven in een tijdperk waarin iedereen... Lees meer
Heb jij plezier in je werk, maar raak je soms gefrustreerd door de werkdruk, het tekort aan collega’s, de toenemende administratieve last?... Lees meer